Arrangement Tegnetriennalen 2023

Tegnerforbundet: Performance ved Marthe A Andersen

October 28, 2023

October 28, 2023

Velkommen til det performative foredraget «Ny Norsk Kapitalhistorie: tegn og symboler» ved Marthe A Andersen i Tegnerforbundet.

Sted: Tegnerforbundet
Dato: 28. oktober
Tidspunkt: kl. 13.00

Foredraget er gratis, åpen for alle og krever ingen påmelding. Foredraget foregår på norsk.

//

Om foredraget

I det performative foredraget «Ny Norsk Kapitalhistorie: tegn og symboler» presenterer Andersen en undersøkelse av tegningene og symbolene som er blitt brukt på landets pengesedler gjennom historien. Med utgangspunkt i tanken om at pengesedler er den tegnede representasjonen av et lands økonomiske filosofi, og at sedlene peker på hva nasjonen ønsker å tillegge verdi, har Andersen undersøkt Norges pengesedler under et makro- og mikro perspektiv. Foredraget vil ta form som en tankerekke, hvor tråder knyttes fra tegninger og symboler inn i den sosio-politiske historien til nasjonen Norge. Vi vil få et innblikk i pengesedlenes skjulte meninger, usynlige spøkelsestegninger og kunstneriske valg når det kommer til motiv og utforming av de norske pengesedlene. Hva forteller sedlene om tiden vi lever i og tider som har vært? Dette og mer får vi svar på når Andersen forteller historiene gjemt mellom de inngraverte strekene i våre pengesedler.

Om Marthe A Andersen

Marthe A Andersen (1986) er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo. Hun har deltatt på en rekke utstillinger i inn- og utland. Hun er også kunstformidler, og har holdt foredrag blant annet ved Astrup Fearnley Museet.

Foto: Marthe A Andersen.

Link til Facebook arrangement