Aktuelle saker

NEDLEGGELSE AV SALGSAVDELINGEN OG NETTBUTIKKEN 2025

13.1.2025

Informasjon til Tegnerforbundets medlemmer:

Tegnerforbundets faste utgifter har siden 2022 økt betraktelig, hovedsakelig grunnet dyrtid. Statlig og kommunalt tilskudd til de store institusjonene har økt betydelig gjennom mange år, men Tegnerforbundet og de små og mellomstore visningsstedene blir ikke prioritert i statsbudsjettet eller i kommunalt budsjett, og har dermed blitt hengende etter. Hvert år deltar vi på høring for å argumentere for økt drift, men dette har dessverre ikke hatt noe utslag på driftsstøtten. Manglende indeksregulering eller økning av Tegnerforbundets driftsstøtte har en dramatisk innvirkning på driften. Det blir stadig mer utfordrende å opprettholde kontinuitet i programmering og daglig drift, noe som samtidig fører til stor belastning på administrasjonen. Denne situasjonen påvirker også utstillingsproduksjonene negativt, ettersom vi er underbemannet og overarbeidet.

Tegnerforbundets grunnfinansiering er ikke tilstrekkelig for å oppnå våre målsetninger og vi har av denne grunn hatt et stort fokus på å øke Tegnerforbundets egeninntjening. Vi har i de siste årene arbeidet og satset hardt på at salgsavdelingen og nettbutikken ville øke Tegnerforbundets egeninntjening og at medlemmer ville ha høyere inntjening. Likevel dekker salget fra avdelingen og nettbutikken ikke driftsutgiftene. Utgiftene tilknyttet denne satsingen, som drift av nettbutikk og fysisk butikk, regnskapsføring og lønnsutgifter er fremdeles langt høyere enn hva vi har i inntekter.

Omsetningen fra salgsavdelingen og nettbutikken har hatt en betydelig nedgang de siste årene:
Fra 2022 til 2023: 27,0 % reduksjon
Fra 2023 til 2024: 56,0 % reduksjon
Totalt fra 2022 til 2024: 67,9 % reduksjon

Den drastiske nedgangen i omsetning på nesten 68 % over to år viser en tydelig negativ trend som viser at folk investerer mindre i kunstkjøp. Selv om omsetningen allerede falt med 27 % fra 2022 til 2023, har nedgangen akselerert til 56 % fra 2023 til 2024. Dette skjer altså til tross for at vi har profesjonalisert salg og jobbet målrettet med dette over tid. Vi må nå erkjenne at avdelingen og nettbutikken ikke lenger er økonomisk bærekraftig.

Kombinasjonen av nedgang i driftstilskudd, økte faste driftsutgifter og lave salgstall setter Tegnerforbundet i en prekær økonomisk situasjon hvor styret i Tegnerforbundet har måtte iverksette tiltak fra og med 2025 for å bedre Tegnerforbundets økonomi.

Etter grundige diskusjoner og vurderinger vedtok styret i Tegnerforbundet på styremøte 20. november 2024 å legge ned Salgsavdelingen og nettbutikken i Tegnerforbundet i 2025. Salgsavdelingen vil fases ut i perioden fra 2. januar til 1. juni 2025, og vil deretter legges ned. Vi er veldig lei oss for at salgsavdelingen nå blir lagt ned, styret diskuterte flere muligheter før dette endelige vedtaket, der blant annet salgsavdelingen kunne bli pauset, men utgiftene er for høye for at dette kunne være bærekraftig, og vi ser nå dessverre ingen andre løsninger.

Vennligst se praktisk informasjon om henting av verk i salgsavdelingen nedenfor.

Med vennlig hilsen,
Styret i Tegnerforbundet.

//

Praktisk informasjon om henting av kunstverk fra salgsavdelingen i Tegnerforbundet:


I perioden 31. januar–1. juni 2025 må verk i salgsavdelingen hentes.


Verk må hentes i galleriets åpningstider:

Tirsdag – fredag, kl.12.00–17.00.
Lørdag – søndag, kl.12.00–16.00.


Viktig informasjon:

En trenger ikke å avtale tid for å hente verk.Husk å medbringe pakke- og fraktemballasje. Tegnerforbundet tar ikke imot nye verk.

_

Foto. Tegnerforbundet / Øystein Thorvaldsen.

NEDLEGGELSE AV SALGSAVDELINGEN OG NETTBUTIKKEN 2025