Aktuelle saker

Silje Rønneberg Hogstad mottar Tegnerforbundets reisestipend

20.3.2024

Gratulasjoner til vårt medlem Silje Rønneberg Hogstad som mottok Tegnerforbundets reisestipend 2024!

Årets jury bestod av Shwan Dler Qaradaki og Hilde Hodnefjeld.

Juryens begrunnelse:

Vi har besluttet at Tegnerforbundets reisestipend 2024 skal gå til Silje Rønneberg Hogstad. Hun ønsker å reise til Chennai i Sør-India for å tegne materiale til fortellingen Kottivakkam der handlingen foregår i Chennai. Handlingen i prosjektet er delvis selvbiografisk, men formidler noe mer allment og viktig.

Juryen opplever fortellingen som en kulturell brobygger mellom norsk og indisk kultur.

Vi tror prosjektet kan appellere til unge. Den tegnete fortellingen vil kunne gi en sjelden innsikt i den tamilske og indiske kulturen. Uten å være belærende formidler prosjektet viktige temaer som fattigdom, klasseskiller og kulturelle tradisjoner. Vi ønsker Silje Rønneberg Hogstad lykke til og en god tur til India!

Silje Rønneberg Hogstad (1977) har en mastergrad i visuell kunst fra Kunsthøgskolen i Oslo og jobber med tegning, de siste årene hovedsakelig med tegneserier. Hun har hatt en rekke separat- og gruppeutstillinger i inn- og utland, og har fått tildelt flere stipender. Hennes tegneserie Ting vi trenger (2016, Jippi forlag) har blitt innkjøpt av Norsk kulturråd. Silje Rønneberg Hogstad har vært medlem i Tegnerforbundet siden 2012.

Silje Rønneberg Hogstad mottar Tegnerforbundets reisestipend