Martin Ernstsen mottar prisen Årets tegneserie

Jun 10, 2024

Varmt gratulerer Martin Ernstsen med prisen Årets tegneserie 2024 for tegneserieromanen Men hvem er du? (Utgiver: Gyldendal Norsk Forlag AS). Prisen blir gitt ut av Serieteket (Deichman Grünerløkka), Grafill og Tegnerforbundet. Prisen har som formål å bidra til å løfte viktigheten av norske tegneserieskapere og stimulere til økt faglig nivå. Tegnerforbundets representant i juryen, Anders Kvammen, overrak prisen under Oslo Comics Expo lørdag 8. juni. Diplomet er tegnet av Ronny Haugeland.

Juryens begrunnelse:

Årets vinner har en lang og innholdsrik karriere bak seg, og har skapt tegneserier innenfor mange ulike sjangre. Med sin unike tegnestil og utpregede fargesans er det ingen tilfeldigheter når denne kunstneren fører penselen over papiret. Denne tegneserien, som er godt plassert innenfor virkelighetslitteraturens rammer, balanserer raffinert visuelle virkemidler og normbrytende tegneseriepaneler som gir fortellingen liv og dybde.

Det er et bemerkelsesverdig verk som treffer oss brutalt og ærlig. Til tross for bokens tunge tematikk, Alzheimers i nære relasjoner, føles fortellingen aldri påtrengende eller uthengende, men fremtrer som en naturlig del av livet. Selv om det til tider er ubehagelig, sitter leseren igjen med en følelse av forsoning og renselse ved bokens slutt. Dette er en bok som vil være viktig og relevant for pårørende i samme situasjon.

Årets tegneserie 2024 går til Martin Ernstsen for tegneserieromanen Men hvem er du?