Månedens tegner er en intervjuserie der Tegnerforbundet hver måned introduserer et medlem som er representert med kunstverk i vår Salgsavdeling. Med tiltaket ønsker vi å gi leserne et innblikk i medlemmenes kunstneriske virke og løfte betydningen tegningen har i deres arbeid.
//
Kristin Holm Dybvig (f.1963) har vært medlem hos Tegnerforbundet i tre år. Dybvig utforsker i sine tegninger det abstrakte landskap. Disse landskapene er ikke knyttet til spesifikke steder, men impulsive komposisjoner skapt ut fra minner og indre opplevelser. Gjennom disse motivene uttrykker kunstneren følelser og sinnstilstander, og skaper dermed tidløse landskap. Fargene spiller en sentral rolle i Dybvigs tegninger. Kunstneren benytter pastellteknikken hvor hun jobber sammen farger til de sømløst glir over i hverandre. Hennes teknikk med pastellen gir verkene en poesi og harmoni som fanger oppmerksomheten til betrakteren. Dybvig er representert ved flere gallerier rundt om i verden. Hun er bosatt og arbeider i Stavanger.
TF: Kristin, kan du fortelle litt om din bakgrunn og ditt kunstneriske virke?
KHD: Det var min begeistring for farger som vekket interessen for å skape. Livet har ført meg til forskjellige fagområder: Jeg tilegnet meg komposisjon igjennom arbeidet mitt som grafisk designer, ønsket om mer kunnskap og fordypning førte meg videre til en utdannelse innen kunstterapi. Opplevelsen av fargenes terapeutiske kraft ledet videre og ble et behov for å bruke denne til å uttrykke det livet gir av utfordringer, sorger og gleder.
All erfaring har en overføringsverdi, i dag fyller jeg verkene ut fra forståelsen av at mine personlige opplevelser og minner kan ha universell relevans. Ønsket om å utforske og uttrykke alle aspekter av livet har økt gradvis til det har blitt naturlig og nødvendig. I arbeidet som billedkunstner får jeg endelig brukt all kunnskap og alle ferdigheter jeg har tilegnet meg gjennom mine tidligere karrierer. Det er tilfredsstillende, samtidig som det sender meg stadig videre i på jakten på interessante motiv og til å grave dypere og se lengre.
TF: Fortell litt om arbeidsprosessen din og teknikken du bruker.
KHD: Den langsomme prosessen med å forme lag på lag med pastell kritt passer godt til min arbeidsmodus. Den utfordrer meg til å være selektiv og bevisst i hvordan jeg bygger opp komposisjonene og sørger for at fargene forblir det sentrale fokuset i hvert kunstverk. Fargene er utgangspunktet, jeg starter med å velge farger som inspirerer og som er interessante. Jeg liker følelsen av de støvete pigmentene og bruker hender og fingre til å gni fargene inn i papiret, til blande og forme. I tillegg hender det at jeg bruker viskelær, sandpapir eller skumgummi for å endre eller legge til effekter. Den gradvise prosessen med å skape dybde og modellere fargene, legge til og trekke fra, varer til visjonen er fanget på papiret.
De myke pastell krittene består nesten bare av rene pigmenter og fargene har en eksepsjonell grad av intensitet. Det er et inspirerende medium å jobbe med, arbeidsprosessen som kreves gjør det interessant og den vakre silkematte overflaten er en ekstra bonus for det ferdige resultatet.
TF: Hva inspirerer deg og hvilke temaer opptar deg som kunstner?
KHD: Jeg tiltrekkes av den tilsynelatende tidløsheten jeg finner i naturen, den lange tiden som er motstykket til det korte øyeblikket vi får her. Jeg ønsker å visualisere naturens uendelighet og skjønnhet. Sårbarheten i det hardføre som speiler skjørheten som er så forbundet med våre liv, det er moll tonen som gir skjønnheten den kontrasten den behøver for å bli sett, mørket som får lyset til å skinne, døden som gir livet vitalitet.
Ode to Nature
“She brings forth ever new forms
what is there never was
what was never will return
all is new and yet forever old”
I landskap uten synlige spor av menneskeliv oppleves tidløsheten umiddelbart, den fascinerer og inspirerer og gjør det lett å føle seg forbundet til tider som har vært, til generasjonene før oss, til det å være resultatet av de elskende som kom før.
Uberørt natur blir i stadig økende grad rasert og redusert. Vil generasjonene etter oss kunne stå og kjenne på den samme tidløshet? Jeg ønsker å formidle min respekt og kjærlighet til naturen, og å sette vår flyktige tilværelse i kontrast til det som har vært, samt å gi oss bevissthet om hva vi står i fare for å miste. Dette gir et mørkere bakteppe og er en kontrast til den tidløse skjønnheten som trollbinder og påvirker meg så sterkt.
Jeg arbeider ut fra visuelle inntrykk og opplevelsen av steder, de konkrete minnene blekner og etterlater stemninger eller fargelagte inntrykk. Ved å bevare disse på papiret bringer jeg sammen fortid og nåtid, skapelsesprosessen er her å nå og resultatet blir til for fremtiden.
TF: Fortell litt om dine arbeider i Tegnerforbundets salgsavdeling!
KHD: De to verkene som vises på Tegnerforbundet er fra seriene «Lyriske landskap» og «Fargepoesi». Jeg har valgt å vise to ganske forskjellige bilder som begge springer ut fra minner. Fargene fyller komposisjonen med de opplevelsene som tiden har abstrahert. Tilbakeblikkene fremstilles på papiret som lyrikk og poesi.
«The Dawning» tilhører «Nightfall-serien» hvor jeg gjennom en serie stemningsbilder beskriver døgnets forskjellige tider. Her er det tidlig morgen og det første lyset vokser sakte i øst. De delikate tonene i dagens første lys er omsluttet av et tett mørke, kontrasten er gripende. Horisonten og en bit av land avsløres mens daggryet utfolder seg, i dette øyeblikket er det natten som fortsatt dominerer.
«Colorful Caprice #4» hører hjemme i «Fargepoesi» serien. Her flyter fargene inn i hverandre impulsivt og tilsynelatende som et innfall, det skaper et livlig uttrykk sammen med stemningsfulle former og lystige linjer.
Drama og kontrast gir verkene vitalitet, den kreative utfordring er å bringe ro og balanse inn i denne ligningen. De lyriske landskapene er ikke skildringer av faktiske steder, de formidler stemninger fra indre landskap og er et uttrykk for en sinnstilstand. Det samme skjer i de abstrakte arbeidene, her holdes visjonen som ren farge stemning, som farge poesi, og uttrykker ofte følelser eller minner fra langt tilbake. Verkene som omfavner det abstrakte pulserer med en dynamisk energi som bæres fram av fargekomposisjonen.
_
Se tilgjengelige arbeider av Kristin Holm Dybvig i nettbutikken.