Månedens tegner er en intervju-serie der Tegnerforbundet hver måned introduserer et medlem som er representert med kunstverk i vår Salgsavdeling. Med tiltaket ønsker vi å gi leserne et innblikk i medlemmenes kunstneriske virke og løfte betydningen tegningen har i deres arbeid.
–
Sverre Skjold (1971) er en norsk illustratør, billedkunstner og grafisk designer som forener realisme og lett surrealisme i sine verk. Med en spontan tilnærming til tegningen lar han motivene utvikle seg organisk, ofte med humor og en lekenhet i streken. Skjolds arbeider kjennetegnes av en særegen motivkrets, der mennesker, fugler og dyr opptrer som karakterer i et fantasifullt univers. Hans prosjekt, #dailysketch, er et fascinerende kunstnerisk eksperiment hvor han skaper og publiserer en tegning om dagen på sosiale medier, alltid før midnatt. Skjold bor og arbeider i Haugesund.
TF: Hei Sverre, Kan du fortelle litt om ditt kunstneriske virke?
SS: Jeg er 52 ½ år og bor i Haugesund med én kone, to døtre, en uforklarlig snill hund og en morderisk katt. På dagtid jobber jeg som en nesten helt vanlig mann med design og brukergrensesnittet på et gigantisk nettsted med gratis digitale læremidler for den videregående skole (www.ndla.no). Et nokså vanlig liv med andre ord. Men så har jeg lurt inn en spennende opplevelsespark i all alminneligheten. Der foregår det tegning og tøys. Noen dager er tegningen en liten kommentar til min dag, andre ganger basert på et rart ord eller uttrykk. Opp gjennom livet har jeg blant annet fiflet med den noble lærergjerningen, grafisk design, illustrasjon og billedkunst. Når man har barn, boliggjeld og A4-liv er man en slags lykkelig fange i en travel hverdag. Men konseptet «fast inntekt» gir meg også frihet til å tegne akkurat hva jeg vil. Innimellom er jeg med på noen prosjekt eller utstillinger. På sikt ser jeg at jeg må prøve å tegne mer og jobbe mindre med slikt som de voksne sier man bør.
TF: Hvorfor tegner du? Fortell litt om arbeidsprosessen din.
SS: Så lenge jeg kan huske har jeg tegnet i kladdebøkene på barneskolen, i møtene på jobb eller når jeg sitter og tenker på andre ting. Jeg har alltid med meg en eller annen form for skissebok og tegneutstyr. Alltid beredt! Jeg tegner med mye rart som lager merker egentlig. Men oftest penn, blyant pastellkritt og/eller akvarell.
Noen ganger har jeg en mental skisse av en plan før jeg begynner. Andre ganger begynner jeg bare. Jeg liker å la bildet vokse frem etappevis, og så prøver jeg å stoppe i tide.
TF: Kan du nevne noen tegnere eller illustratører som inspirerer deg?
SS: Tegningene til Werenskiold, Kittelsen, J.C Dahl og Tidemand har fulgt meg hele livet. Og så vokste jeg opp med Franquin, Jean Giraud og mange andre tegneserier. Av norske tegnere tenker jeg umiddelbart på Per Dybvig, Øyvind Torseter, Finn Graff, Siri Dokken, Marvin Halleraker og Morten Mørland. Mye avistegnere der altså.
Fra andre deler av verden må jeg nevne Oldrich Kulhanek fra Tsjekkia, tegningene til Käthe Kollwitz, Egon Schiele og Gustav Klimt. Det er forresten verd å nevne at i Danmark sitter Kristian Eskild Jensen og tegner fletta av oss alle.
TF: Hvilke temaer opptar deg som kunstner?
SS: Jeg elsker å se på mennesker. Min fantasi er ingenting mot de figurene jeg kan finne i en hvilken som helst avgangshall på en flyplass. Jeg er også uendelig svak for humor. Livet er en forunderlig reise, og jeg er opptatt av denne.
TF: Hvilken rolle har illustrasjon i dag?
SS: Illustrasjon av god kvalitet vil overleve helt fint fremover. Akkurat nå er mange opptatt av generativ KI og bilder. Men jeg tenker vi her får noen verktøy her som gjør at vi kan jobbe enda mer effektivt en tidligere, og så vil den dyktige illustratør og kommunikator velge det som er best for den jobben som skal gjøres til enhver tid.
Spesielt tenker jeg avistegninger er et godt bilde på dette. Her er det så mange lag med mening og så mange lekre spissfindigheter man kan kommentere samfunnet med! En såkalt kunstig intelligens klarer ikke denne typen krumspring. I hvert fall ikke enda... Her i Norge er vi svært heldige som har så mange dyktige eksemplar av arten avistegner.
TF: Kan du fortelle om prosjektet #dailysketch?
SS: Prosjektet bygger på en kombinasjon av flere postulat:
Jeg er klatretrener for en gjeng ungdommer. Der ser jeg at trening med en plan og med kontinuitet over tid gir fremgang. Dette burde gjelde også for tegning.
Tidligere, når jeg skulle delta på utstillinger, måtte jeg utføre skippertak og «sveive i gang» tegnearmen for å lage noe «skikkelig». Hvis jeg kunne tegne litt «skikkelig» hver dag slapp jeg denne jojo-tilværelsen. Det føler jeg funker.
Man må ikke legge for mye press på seg selv. Hvis jeg tenker jeg skal klatre fire ganger per uke, og bare klarer tre mislykkes jeg. Hvis jeg tenker jeg skal klatre to ganger per uke og klarer tre har jeg klart mer en jeg skulle.
Derfor har jeg lagt lista så lavt for meg selv at jeg bare kan subbe over og allikevel oppleve mestring. Regelen som jeg har laget er å tegne minst én strek på et ark hver dag. Dette skal så publiseres på sosiale medier før midnatt. Også dette kjenner jeg har fungert bra til nå.
Per 1. november har #dailysketch blitt til 519 tegninger.
I perioder har det utviklet seg karakterer og hele historier som jeg lurer på om kanskje burde blitt samlet i bokform. Vi får se...
TF: Fortell litt om dine arbeider i Tegnerforbundets salgsavdeling!
SS: Alle tegningene er en del av prosjektet #dailysketch. Noen av dem handler om serien jeg kaller «Dei gule støvlane». Her har det vokst frem et lite univers over tid med karakterer som jeg har blitt glad i. Ellers er det glimt fra mitt liv, kommentarer til annen kunst eller en fugl jeg har møtt på min sti. Det er alltid en humoristisk eller tankefull tittel til hvert bilde.
–