Månedens tegner i salgsavdelingen – Per Ragnar Møkleby

Sep 1, 2024

Månedens tegner er en intervju-serie der Tegnerforbundet hver måned introduserer et medlem som er representert med kunstverk i vår Salgsavdeling. Med tiltaket ønsker vi å gi leserne et innblikk i medlemmenes kunstneriske virke og løfte betydningen tegningen har i deres arbeid.

Per Ragnar Møkleby (1974) har gjennom snart tre tiår etablert seg som illustratør, tegner og grafiker, med et omfattende virke som spenner over samarbeid med forlag og aviser som Gyldendal, Cappelen, Aschehoug, Damm, Dagbladet, Vårt Land og Aftenposten. Hans verk er preget av en distinkt observasjonsevne, som gir illustrasjonene hans en slående presisjon, ofte gjennomsyret av en subtil, men skarp humor.

Særlig bemerkelsesverdige er Møklebys antropomorfe dyreskildringer, hvor dyr fremstår med menneskelige trekk. Dette er en del av hans særegne stil, som kombinerer portrettlignende skildringer med en dyp personkarakteristikk, enten det er mennesker eller dyr han avbilder. Møkleby har utdanning fra Kingston University i London, hvor han fullførte en bachelor i illustrasjon, samt studier ved Einar Granum Kunstskole i Oslo.

Hans kunstneriske arbeid har fått bred anerkjennelse, noe som blant annet har resultert i Kritikerprisen for beste barnebok og Kulturdepartementets bildebokpris for barnebøker i 2013. I dag bor og arbeider Per Ragnar Møkleby i Skien.

TF: Hei Per Ragnar. Kan du fortelle litt om ditt kunstneriske virke?

PRM: Jeg har alltid tegnet og har levert illustrasjoner til blader, aviser og bøker siden jeg var i tenårene – noe som nå er noen år siden.

TF: Hvorfor tegner du? Fortell litt om arbeidsprosessen din.

PRM: Tegning i seg selv, og det å fortelle historier gjennom tegning, er, og har alltid vært, en drivkraft hos meg. Det har også har også hele tiden vært spennende å utforske nye måter å tegne og lage bilder på, så jeg har aldri landet på et bestemt uttrykk eller en teknikk som er min. Oftest utvikler jeg et uttrykk tilpasset de forskjellige prosjektenes behov eller hva jeg synes virker spennende i øyeblikket. Jeg har hatt noen faste redaksjonelle oppdrag, og da har jeg gjerne ett uttrykk/teknikk pr blad eller avis. Forskjellige teknikker fører til forskjellige idéer og visuelle løsninger, og det synes jeg er spennende å utforske.

Ofte synes jeg det er mest hensiktsmessig å jobbe digitalt da det er så fleksibelt, og derfor er gjerne illustrasjoner jeg gjør tegnet i Photoshop eller i Procreate, selv om jeg drømmer om å lage flere illustrasjoner analogt. Jeg elsker nemlig også å tegne analogt og er veldig glad i å tegne det rundt meg i skisseboka mi, og har hyllemetere med bøker fulle av tegninger og tekst fra hverdager og ferie. Dette har ført meg til Urban sketching og reportasjetegning, og nå holder jeg også kurs om dette.

Jeg tegner og maler også mange dyr og da tegner jeg helst direkte og uryddig i tusj eller akvarell eller noe annet jeg har for hånden, og prøver så å redde inn tegningen etter hvert.

TF: Kan du nevne noen tegnere/ illustratører som inspirerer deg?

PRM: Det er selvsagt svært mange, og gjennom sosiale medier ser man stadig flere fra hele verden som kan inspirere, men noen jeg stadig kommer tilbake til er Ronald Searle og Ralph Steadman. De er/var begge tegnevirtuoser og fulle av visuell lek, idéer og gjennomføringsvilje. Ellers har vi et særdeles solid knippe avistegnere og bokillustratører i Norge jeg fryder meg over, og mellom dem blir det nesten umulig å plukke ut noen enkelttegnere. Noen inspirerer fordi de har så fine idéer (f.eks. Bloom), andre fordi de hele tiden utvikler seg og prøver nye ting (f.eks. Svein Nyhus), noen fordi de utvider mine oppfatninger om hvordan man kan illustrere (f.eks. Gry Moursund) og atter andre for den fantastiske måten de observerer mennesker på (f.eks. Siri Dokken) Og sånn kunne jeg fortsatt en god stund...

TF: Hvilke temaer opptar deg som kunstner?

PRM: Det allmennmenneskelige, og troen på viktigheten av fellesskapet vi alle har på tvers av alt som skiller oss, er noe jeg tenker preger det jeg gjør. Vi er alle surrete, rare individer som etter beste evne prøver å leve oss gjennom livet på best mulig måte, men de fleste av oss roter det til iblant for oss selv og andre, så vi må være tålmodige med hverandre.

Det er også viktig for meg å ikke bare se på den uendelig store verdenen der ute gjennom en liten skjerm, men iblant se på den lille verdenen rundt meg og vie den litt tid, oppmerksomhet og en plass i skisseboka mi.

TF: Hvilken rolle har illustrasjon i dag?

PRM: Jeg tror den har en stor rolle, og som en del av formidlingen av tanker og idéer fra menneske til menneske, tror og håper jeg den kan få en enda større rolle. Illustrasjoner er ofte laget med en klar intensjon om å kommunisere, og god, menneskeskapt illustrasjon har en umiddelbar formidlingsevne jeg har stor tro på.

TF: Hva betyr det å tegne for deg i ditt arbeid?

PRM: Tegning er og blir fundamentet i arbeidet mitt!

PRM: I salgsavdelingen har jeg noen dyreportretter tegnet i tusj og akvarell. Jeg begynte å tegne dyr for å leke med strek og farge. Så oppdaget jeg at det er veldig moro å ikke bare studere dem som et eksempel på dyrearten X og bli kjent med den og den anatomien, men å behandle dem som portretter der jeg gjennom strek og fargesøl forsøker å få frem et uttrykk for en – selvsagt innbilt – personlighet.

Jeg har også noe digital grafikk basert på analoge tusjtegninger som jeg har scannet inn og så lekt med fargene i Photoshop, inspirert av blant annet silketrykk og pop-art.

Se tilgjengelige arbeider av Per Ragnar Møkleby i nettbutikken.