Nyhet

Månedens tegner i salgsavdelingen – Gillian Carson

Dec 1, 2024

Månedens tegner er en intervju-serie der Tegnerforbundet hver måned introduserer et medlem som er representert med kunstverk i vår Salgsavdeling. Med tiltaket ønsker vi å gi leserne et innblikk i medlemmenes kunstneriske virke og løfte betydningen tegningen har i deres arbeid.

_

Gillian Carson (1960) er en multidisiplinær kunstner som arbeider med en rekke medier og teknikker, inkludert tegning, maleri, skulptur, performance og installasjon. Hennes tegninger er preget av taktile og repetisjonelle kvaliteter. De bygges opp gjennom lag på lag med linjer, hvor den repeterende gesten er selve grunnlaget for komposisjonen. Noen områder er tett mettet med linjer, nesten som om papiret absorberer bevegelsen, mens andre steder er lett skravert, noe som åpner for luft og rom. Denne varierte tilnærmingen skaper en fascinerende dybde og tekstur, der strukturen dominerer billedflaten.

Carsons arbeid fremkaller en rytmisk og fysisk prosess, noe som reflekteres i tegningenes monokrome palett. Ved begrenset fargebruk oppnår hun en subtil nyanserikdom som spenner fra det delikate til det rike og dypt intense. Kontrasten mellom robuste, kraftfulle linjer og mer diskrete, sarte streker gir verkene en emosjonell dybde. Carson har sin kunstutdanning fra Kunsthøgskolen i Bergen og Edinburgh College of Art i Skottland. Hun er bosatt i Bergen.

TF: Gillian, kan du fortelle litt om ditt kunstneriske virke?

GC: Jeg har BA I tegning og maling fra Edinburgh College of Art og MA fra KMD i performance/skulptur og installasjon. I flere år jobbet jeg med et prosjekt som heter ‘State of Grace’ (2006-2012) – dette prosjektet tok i bruk performance, skulptur og installasjon og var vist I Kunsthall Bergen, Kode Bergen og  Art Today Museum i Beijing i utstillingen ‘Post Nora’. Min nåværende arbeidstittel  ‘Roasted Heart’ (rastløshet, nervøsitet) beskriver min tilnærming, prosess og mitt uttrykk. I tegning er det min intensjon å antyde den fysiske prosessen, og tidsrammen. Flere av mine tidligere arbeid var oftest et resultat av en repeterende, rytmisk prosess. Mine tegninger/ malerier viser linjer, og er et resultat av den samme rytmiske, repeterende prosess.

TF: Hvorfor tegner du? Fortell litt om arbeidsprosessen din.

GC: Desember 2017, på The Venice International Performance-workshop med leder Marilyn Arsem, var emnet "Time". Da jeg holdte på med min 6 timers offentlige perfomance, lurte jeg på hva som ville skje hvis jeg brukte samme tidsprinsipp på tegning. Jeg tegner linjer. Linjer markerer tid. Linjer i flere lag øker arbeidets intensitet. - Jeg velger materialer/farger ut fra hva jeg ønsker å uttrykke og hvilke materialer som tillater flere lag. Jeg bærer med meg bevisstheten om hvordan en repetetativ fysisk handling bygger et verk. Verkene er et resultat av emosjonell respons på hendelser, både personlig og fra den bredere sfæren. Jeg tegner fordi prosessen er intim, privat og balanserer min eksponering for ytre påvirkning. Det er noe jeg må gjøre alene.

TF: Hva eller hvem inspirerer deg? Kan du nevne noen kunstnere som inspirerer deg?

GC: Willian Turners arbeid (JMW Turner 1775-1851) – intensiteten i verkene hans – av dybde og fra mørk til lys. Jeg blir også fascinert av vann – rennende vann – jeg bor i Bergen hvor det fins mye rennende vann!

TF: Hvilke temaer opptar deg som kunstner?

GC: Teknisk sett er tegningene et resultat av å utforske hvordan den repeterende tegnede linjen oppnår et uttrykk. Dette forstår jeg som et arbeidstema jeg kaller "processed line". Et mer intimt tema er «Roasted Heart». Når hendelser forstyrret min irske farmor, sa hun at «her heart was roasted». Jeg opplever at denne arbeidstittelen treffende beskriver både min emosjonelle respons, min arbeidsprosess og mitt uttrykk – en slags febrilsk nervøsitet.

TF: Hva betyr det å tegne for deg i ditt arbeid?

GC: Tegning gir meg et element av kontroll - en balanse som gjør livet utholdelig. Jeg liker å utforske potensialet til ulike materialer og hvordan uttrykket varierer etter hvordan materialet bestemmer et visst nivå av et verks karakter.

TF: Fortell litt om dine arbeider i Tegnerforbundets salgsavdeling!

GC: Disse verkene var to av de første tidlige tegningene (tidlig 2023) som førte til utviklingen av mine nyere verk fra 2023/24. De viser begynnelsen -  hvordan gjentatt linje og varierende blyanttrykk skaper et uttrykk for rastløshet.

Se tilgjengelige verk av Gillian Carson i nettbutikken.