Månedens tegner i salgsavdelingen – Charlotte Bergesen

Aug 1, 2024

Månedens tegner er en intervju-serie der Tegnerforbundet hver måned introduserer et medlem som er representert med kunstverk i vår Salgsavdeling. Med tiltaket ønsker vi å gi leserne et innblikk i medlemmenes kunstneriske virke og løfte betydningen tegningen har i deres arbeid.

Charlotte Bergesen (1971) arbeider innen flere medier, inkludert tegning, grafikk, maleri og skulptur. Hennes kunst kjennetegnes av en fri tilnærming til sine motiver og en unik evne til å skape underlige skapninger. Disse skapningene, med store hoder og særegne utvekster, fremstår som drømmeaktige og gåtefulle, og de bærer med seg en rik fortelling. I Bergesens tegninger spiller figuren en sentral rolle. De store, flate, gjerne ubearbeidede områdene rundt figurene gir bildene en poetisk tone. Dette rommet forsterker uttrykket og understreker de følelsesmessige og narrative lagene i hennes kunst. Hun utforsker temaer som oppvekst, familie, pubertet og de komplekse relasjonene som former menneskelivet. Bergesen er utdannet med en bachelorgrad fra Wimbledon School of Art i London. Hun har også studert ved Kunst- og håndverksskolen i Oslo og har videreutdannet seg i San Francisco. Kunstneren bor og arbeider i Oslo.

TF: Charlotte, kan du fortelle litt om ditt kunstneriske virke?

CB: Jeg har bestandig jobbet med ulike medier; maleri, skulptur, dypdykk og tegning.

De forskjellige mediene jeg bruker sklir ofte over i hverandre, maleriene kan være illustrative og ligne tegning, tegningene være 3 dimensjonale, og grafikken har ofte collage som utgangspunkt. Størrelsen på arbeidene er viktige med tanke på møtet mellom verk og betrakter, og har stor variasjon. Bøker og tekst er viktige inspirasjonskilder for meg.

Jeg jobber periodevis og kan ha lange opphold mellom forskjellige prosjekter, men jobber veldig intenst når jeg først er i gang. Jeg jobber i serier hvor arbeidene henger tett sammen og gjerne med de samme temaene og problemstillingene over lang tid.

TF: Hvorfor tegner du? Fortell litt om arbeidsprosessen din.

CB: Etter at et prosjekt eller en utstilling er levert, er jeg ofte utladet og kan opplever noe som kjennes som et vakuum hvor det er vanskelig å begynne på noe nytt. Tegning blir da for meg en søken, en lek og veien til å utforske hva som kan blir det neste.

Jeg liker det umiddelbare, spontane, den korte veien fra blyant eller penn til papir, og har bestandig med meg en bok hvor jeg kan skrive og skisse ned ideer. Ved tegnebordet kan jeg komme i en helt egen flyt, en meditativ tilstand, uten å måtte reise meg for å blande farger eller jobbe mer dynamisk som jeg gjør ved grafikkpressen eller med maleri.

TF: Kan du nevne noen tegnere/ illustratører som inspirerer deg?

CB: Illustrasjon og tekst har alltid inspirert meg. Svein Nyhus, Lars Fiske og Øyvind Torseter er virkelig flotte illustratører som jeg liker godt. I tillegg er det uredde og frie i barnetegninger noe som virkelig inspirerer.

TF: Hvilke temaer opptar deg som kunstner?

CB: Jeg jobber med temaer som omhandler identitet, det mellommenneskelige og ensomhet. Minner og erfaringer står sentralt i arbeidene, og det surrealistiske er en stor inspirasjonskilde. Motsetninger har alltid opptatt meg, og møtet mellom betrakteren og verkets størrelse har stor betydning. På avstand kan arbeidene se små og uskyldige ut, men kommer man tettere på vil man se at innholdet i historiene kan være uventet.

TF: Hva betyr det å tegne for deg i ditt arbeid?

CB: Tegning er for meg intuitivt og ofte starten på noe nytt når jeg er i gang med nye prosjekter. Men det kan også fungere som en flukt eller avledning fra det som skjer rundt meg, og det er ofte da det dukker opp noe spennende og helt uplanlagt jeg kan ta videre.

TF: Fortell litt om dine arbeider i Tegnerforbundets salgsavdelingen!

CB: Arbeidene jeg viser i Tegnerforbundets salgsavdeling nå er små koldnåler og tredimensjonale tegninger i bokser av plexiglass med pappmasjé figurer.

Se tilgjengelige arbeider av Charlotte Bergesen i vår nettbutikk.