Fredrik Skavlan (1966) er for de fleste kjent som journalist og programleder for talkshow på tv, men i hans omfangsrike karrierer har han også alltid beskjeftiget seg som tegner. Han har arbeidet som tegner i Dagbladet og Morgenbladet og er nå fast tegner i Dagens Næringsliv og Aftenposten. Skavlan tegner frem situasjonsbilder fra hverdagslivet som de fleste kjenner seg igjen i. En god dose humor og satire kjennetegner hans arbeider og streken i tegningene er i en særegen Skavlan-stil. Han har gitt ut tegneboken Nå skal det koses (2021), Kaviar i tastaturet. 101 oppmuntringer til foreldre (2020), Skavlans samlede (2015) og Skavlans ark (2008). Skavlan har publisert tegninger i tegneseriehefter som Pondus og Rutetid. Han har også illustrert om lag 20 bøker for andre forfattere som Klaus Hagerup og Unni Lindell. Skavlan ble nylig medlem av Tegnerforbundet og vi ønsker han velkommen til oss.
TF: Fredrik, kan du fortelle litt om ditt kunstneriske virke?
FS: Jeg har alltid sett på meg sett som tegner, ikke som kunstner. Gjennom min morfar som var scenograf møtte jeg som barn Gøsta Hammarlund og Pedro, og var nerdete opptatt av norsk avistegnertradisjon før jeg var ti. Jeg begynte å selge striper til Dagbladet og Aftenposten tidlig i tenårene. Da jeg så senere ble skrivende journalist, fikk jeg både i Morgenbladet, Aftenposten og Dagbladet sjansen til å kombinere dette med strek – og fortsatte etter at jeg begynte i TV for 25 år siden. Men uansett om jeg gjør vitsetegninger, politisk satire eller bokillustrasjon, så er jeg en oppdragstegner. Om jeg ikke har et oppdrag skjer det fint lite, utover de drodler som måtte ligge igjen etter langtekkelige møter.
TF: Hvordan bruker du tegning i arbeidet ditt? Fortell litt om arbeidsprosessen din!
FS: Mitt tegnerliv leves i ingenmannslandet mellom angst og lengsel. Altså angsten for å «gjøre feil» og lengselen etter spontanitet. Rent praktisk betyr dette ofte i hvilken grad jeg skisser opp tegningene mine med blyant først. Mine «cartoons» som jeg gjør for Aftenposten er alltid bare tegnet rett på hvitt, syrefast papir (Imagine fra Canson, for eksempel) med pennesplitt og permanent tusj. Deretter legger jeg på akvarellene til Old Holland, som klarer seg fint gjennom de fleste varianter av avistrykk. Jeg jobber ikke digitalt.
TF: Hva inspirerer deg? Jobber du ut fra et tema?
FS: Her er svaret kort: Ingenting inspirerer meg mere enn en deadline.
TF: Hva jobber du med for øyeblikket?
FS: Jeg forsøker å få oversikt over mange tiår med tegninger som jeg har liggende. Noe av det er ganske tidløst, mens andre ting føles håpløst gammeldags. Humor kan eldes fort. Under koronaen var det for eksempel naturlig å la mine Aftenposten-tegninger gravitere omkring dette, men i fremtiden vil forhåpentligvis disse vitsene være helt uforståelige. Jeg ga derfor disse originalene som en samling til Nasjonalbiblioteket, der jeg er innkjøpt fra før. Så kan eventuelt forskere i fremtiden få lure på hvorfor i all verden vi synes dette var morsomt.
TF: Hva betyr tegning for deg?
FS: Sjelefred og fordypning, og for meg noe så sjeldent som alenetid.
TF: Fortell litt om dine arbeider i Tegnerforbundets salgsavdeling!
FS: Jeg selger vanligvis mine arbeider gjennom insiderart.no, men valgte ut seks bilder til Tegnerforbundet som viser spennet i det jeg holder på med. Tegningene fra Dagens Næringsliv akkompagnerer Fridtjof Jacobsens lørdagsspalte, og temaet er gitt. Disse er møysommelige og gjennomarbeidet, blyant først og deretter min sedvanlige teknikk. Aftenposten-tegningene er enklere, hurtigere, tegnet helt på frihånd og helt uavgengige i forhold til idé og tekst. Der handler det mere om hva som faller meg inn i dusjen den morgenen jeg skal levere.
_
Se tilgjengelige tegninger av Fredrik Skavlan i vår nettbutikk.