Christian Hovden Bloom (f. 1973, Southport, England) er kunstner, illustratør og grafisk designer. Bloom har bemerket seg som avistegner der han med en skarp og satirisk penn skildrer omgivelsene. Han er en enestående historieforteller som gjennom presise analyser kommenterer aktuelle samfunnsdebatter. Dette gjør han med et godt estetisk blikk og med presis bruk av lys og farger. Hver illustrasjon fra Bloom har en nøye planlagt komposisjon, der alle detaljer samspiller med helhetsuttrykket. Tegningene kjennetegnes ved en lett karikert realisme. Bloom jobber bredt med bokomslag, platecover, tegneserier, avisillustrasjoner og med grafittikunst under pseudonymet Coderock. Han har vunnet prisen for årets avistegning i 2017 og i 2021. Christian Bloom bor og arbeider i dag fra Fredrikstad.
TF: Kan du fortelle litt om ditt kunstneriske virke?
CHB: Jeg har jobbet som frilans illustratør siden 1998. De siste ti årene har jeg først og fremst vært avistegner.
TF: Hvorfor tegner du? Fortell litt om arbeidsprosessen din.
CHB: Vanskelig å gi noe vettugt svar her. Jeg tegner fordi jeg tegner, fordi det er det jeg lever av, fordi jeg aldri egentlig har gjort noe annet.
Som avistegner er arbeidsprosessen rituell og enkel: Les tilsendt tekst, få idé, tegn skisse, rentegn digitalt, levér innen deadline. Idéarbeidet er det viktigste leddet, det mest frustrerende og iblant det mest tilfredsstillende, det som gir energi til resten av prosessen.
Jeg prøver å finne en enkel metafor for hva (jeg synes) saken dreier seg om. Et av livets mange små nederlag er å levere noe jeg vet er en dårlig idé, men deadline trumfer alt. Den bestemmer óg hvor detaljert den endelige tegningen kan bli. For VG Helg hadde jeg en arbeidsuke per tegning, og kunne stort sett ta meg god tid. Jo kortere deadline, jo enklere tegning, jo mer må jeg stole på magefølelsen.
TF: Kan du nevne noen tegnere/ illustratører som inspirerer deg?
CHB: Carl Barks, Franquin, Will Eisner, alle tegneseriene jeg leste som barn. Sånn skal en strek se ut, sier underbevisstheten min. Det er den grunnleggende grammatikken. Finn Graff, Marvin Halleraker og Siri Dokken har satt standarden for avistegning. Nå for tiden blir jeg vel så inspirert av (og misunnelig på) gode idéer som gode tegninger: Riki Blanco, André Carrilho, John Cuneo, Liana Finck — og her hjemme, Åge Peterson og Egil Nyhus, i tillegg til Marvin og Siri.
TF: Hvilke temaer opptar deg som kunstner?
CHB: Medmenneskelighet i en verden på vei utfor stupet.
TF: Hva slags rolle har avistegning og illustrasjon i dag?
CHB: Utsatt. For avistegnere er det færre faste posisjoner, penger skal spares og redaksjonene virker ikke veldig motiverte for å ta med seg avistegnerne over i nettavisene — og på nettet kommer reaksjonene så raskt og hardt at selv store tunge avishus får kalde føtter og slutter å publisere satiretegning overhodet. Ikke ser det lyst ut for illustrasjon heller, i alle fall ikke for betalte illustrasjonsjobber: Hvorfor hyre en uforutsigbar tegner når AI-tjenester som DALL-E og Midjourney allerede leverer helt passe kompetente resultater? Om fem år har de tatt over mye av det kommersielle markedet. Fremtidens illustratør manipulerer algoritmer.
TF: Hva betyr det å tegne for deg i ditt arbeid?
CHB: Tegning har blitt et verktøy, og er ikke lenger målet i seg selv. Jeg tegner for å formidle, ikke for å tegne.
TF: Fortell litt om dine arbeider i Tegnerforbundets salgsavdeling!
CHB: I 2016 begynte jeg å lage en ukentlig dobbeltside for VG Helg, og det store formatet (og tiden jeg hadde til rådighet) åpnet nye muligheter — jeg kunne bruke farger, teksturer, lys og stemninger på en måte som kanskje ikke var så vanlig i avistegning. Totalt ble det over 250 tegninger, i fjor ga jeg ut bok med 150 av dem — og de som henger i salgsavdelingen er fortsatt blant de jeg liker best.
//
Se tilgjengelige tegninger av Christian Hovden Bloom i nettbutikken.