Tommy Sveningsson Krek

Mar 5, 2020

May 16, 2020

KAPSLAR OCH FRÖHUS

Tegnerforbundet gleder seg til å vise KAPSLAR OCH FRÖHUS, Sveningsson Kreks første utstilling i Oslo. I hans arbeider ser vi en stille undring over det han observerer i naturen. Utstillingen består av detaljrike tegninger som har blitt til over tid og som skaper en meditativ stemning, på siden av det hverdagslige maset.

Invasiva kulisser. Sammanflätade tankekedjor. Fladdrande sekvenser. Ornamentik som genereras, mot bakgrund av ett inbyggt raster. Ormbunkens märg. En dans mellan fantasin och pennan på pappret. Ur svärtan mejslas lövverket fram i ljuset. Dammiga ark och skiktade hinnor. En bänk att vila ögonen på. Grästuvan som ett altare. Tröstad av en nyponbuske. Kraxande gräshoppor. Kollektiva arketyper.

- Tommy Sveningsson Krek

Tommy Sveningsson Krek (født i Jönköping 1982) bor og arbeider i Stockholm. Sveningsson Krek har sin utdanning fra Konsthögskolan Valand i Göteborg, Sverige og Kunstakademiet i Trondheim. Han har hatt flere separatutstillinger hvert år siden han tok sin MA i 2010 og har deltatt i en rekke kollektive utstillinger i inn- og utland. Han er innkjøpt av flere offentlige og private samlinger. Han er representert i Steinsland Berliner galleri i Stockholm og Galleri Thomassen i Göteborg.

Utstillingen er støttet av Konstnärsnämnden.

Tegnerforbundet holder åpne omvisninger hver tirsdag kl.16.30 i utstillingsperioden. For oppdateringer om aktuelle arrangementer følg med på vår hjemmeside og Facebook.

Arrangementene er gratis og åpne for alle.