Steffen Kverneland

Jun 6, 2019

Jul 7, 2019

Utstillingsåpning torsdag 06. juni kl.18.

SELVBILDER

Tegnerforbundet er glade for å presentere utstillingen Selvbilder med Steffen Kverneland. Utstillingen viser Kvernelands eminente streker og selvbiografiske skildringer fra tegneserier fra tidlig ungdomstid fram til i dag, og vil også inneholde upublisert materiale. Om utstillingen sier Kverneland:

Utstillingen viser et bredt utvalg selvportretter, illustrasjoner og tegneserier om og med meg selv, laget i de siste tiårene. Arbeidene spenner fra det tøysete, iscenesatte og ironiske, til det oppriktige, betroende og realistiske.

Hovedvekten av arbeidene er hentet fra «Slyngel» (2002), «Kanon» (2006-2012), «Munch» (2013) og «En frivillig død» (2018). I tillegg kommer en egen bolk med hittil upubliserte smakebiter fra den serien jeg jobber med nå.

Allerede som barn tegnet jeg mine første selvbiografiske karikaturer og stripeserier, men det var først på midten av 90-tallet at jeg for alvor begynte å lage selvbiografiske tegneserier. Jeg oppdaget straks at jeg fikk mye på kjøpet. Både miljøskildringene og persontegningene ble rikere og mer troverdige. Det er en grunn til at forfattere og kunstnere til alle tider har benyttet modeller. Det er noe med «det virkelige», steder som fins i virkeligheten, mennesker som har pustet og levd, ting som faktisk har skjedd. Det gir en ekstra dimensjon.

Virkeligheten er mer overraskende, uforutsigbar og rik enn fantasien. Mer original. Det finnes ingen «vanlige» mennesker i virkeligheten. Det er alltid noe sært med folk, noe unikt, og ikke bare utseendet. Et hvert liv er dramatisk for den som lever det.

- Steffen Kverneland

Steffen Kverneland (f. 1963) er en prisbelønt tegner, illustratør og tegneserieskaper. Kverneland er selvlært og har frilanset for aviser, tidsskrifter og forlag. Han har illustrert flere bøker, og har vært fast tegner for Nationen, Dagbladet og Dag og Tid. Kverneland har mange tegneserieutgivelser bak seg, bl.a. Slyngel, Amputerte Klassikere I-IV, Olaf G og Kanon 1-5 (sammen med Lars Fiske). Hans siste bøker, Munch og En frivillig død har gitt Kverneland et internasjonalt publikum. Kverneland har deltatt på en rekke utstillinger og er innkjøpt av bl.a. Nasjonalmuseet og Nasjonalbiblioteket. Dette er hans første separate utstilling i Tegnerforbundet.

Utstillingen er støttet av Norsk Illustrasjonsfond.

Arrangementer i utstillingsperioden

Torsdag 13. juni kl. 17.30: samtale mellom Erle Marie Sørheim, Rune Johan Andersson og Steffen Kverneland.

Tegnerforbundet holder åpne omvisninger hver onsdag kl.16.30 i utstillingsperioden. For oppdateringer om aktuelle arrangementer følg med på vår hjemmeside og Facebook.

Arrangementene er gratis og åpne for alle.