Robin Danielsson

Oct 4, 2018

Nov 4, 2018

Utstillingsåpning torsdag 04. oktober kl.18.

Moonlight Activities

Robin Danielsson jobber med tegning og maleri der han tar utgangspunkt i sine nære omgivelser. Han finner inspirasjon i blant annet klassisk maleritradisjon, ornamentikk og populærkultur. Gjennom en bevisst sammensetting av motiv, format og plassering foreslår han potensielle narrativ, der menneskets og naturens forgjengelighet er sentrale temaer. Danielsson deltok på Tegnebiennalen 2016 og viste arbeider i galleri Soft. Moonlight Activites er hans første separatutstilling i Oslo og vi er svært fornøyd med at det skjer i Tegnerforbundet.

Til utstillingen Moonlight Activities viser jeg en serie nye arbeider på papir i store formater. Tegningene bærer preg av en åpen tilnærming der jeg eksperimenterer med en kombinasjon av linoleumstrykk og oljepastell. En forenklet, lineær strek tegnes på mørk bakgrunn, likt et negativ der lyset definerer konturene. Jeg ønsker å skape et lekent univers der forestillende og abstraherende motivvalg flyter inn i hverandre.

Tegningene arbeides frem i en intuitiv flyt, nye motiv dannes gjennom erfaringer fra de foregående verkene. Todimensjonale problemstillinger undersøkes og utprøves. Tegningene er et resultat av en intensiv, repeterende gest der hvert penselstrek er irreversibel. Dette skaper en transparent prosess der alle beslutninger blir synlige for betrakteren. - Robin Danielsson

Robin Danielsson (født 1983, Jönköping, Sverige) bor og arbeider i Oslo. Han har studert ved Konsthögskolan Valand i Gøteborg og Glasgow School of Fine Art. Seneste utstillinger inkluderer Studio Spring, Center of Contemporary Art, Andratx; What Is Left Behind, Akershus Kunstsenter; Wildlife Skulpturpark, Nesoddparken og Skissen, Galleri Soft, Tegnebiennalen 2016. Danielsson er også en del av kunstnergruppen Nikotin.

Utstillingen er støttet av Kulturrådet.

Arrangementer i utstillingsperioden

Tegnerforbundet holder åpne omvisninger hver onsdag kl.16.30 i utstillingsperioden. For oppdateringer om aktuelle arrangementer følg med på vår hjemmeside og Facebook.