Åpent hus

Nov 29, 2012

Dec 22, 2012

ÅPENT HUS

Salgsutstilling med arbeider av Tegnerforbundets medlemmer

Til årets siste utstilling har vi invitert våre medlemmer til å fylle galleriet. Det er en salgsutstilling der maksprisen er satt til kr 7 000, så her er det mulig å gjøre et kupp! Utstillingen er en sjelden sjanse til å se arbeider av mange av Tegnerforbundets dyktige medlemmer, samt å oppleve den store spennvidden innenfor tegnemediet. Benytt anledningen til å se allsidig og god tegnekunst. Arbeidene vil bli solgt rett fra vegg. Kanskje finner du en gave du vil gi bort, eller beholde selv?

Thorbjørn Egner og Marokko

Thorbjørn Egner fikk Tegnerforbundets reisestipend i 1948 og dro med dette på studiereise våren 1949 til Italia, Frankrike, Algerie og Marokko. I Marokko kom han først til den gamle kongebyen Fez. Senere dro han videre til Casablanca og Marrakech. I Fez var han spesielt opptatt av «medinaen», den gamle araberbyen, og han laget et stort antall reiseskisser derfra.

I forbindelse med årets hundreårsmarkering har vi i utstillingen valgt ut reiseskisser fra Fez og Marrakech. Noen av skissene fra Fez har han bearbeidet etter at han kom hjem til Norge og han laget en illustrert artikkel fra Fez, «En dag i medinaen», i Unge kunstneres julehefte Juleglede høsten 1949. To av reiseskissene var med på Høstutstillingen 1949.

Marokko fikk stor betydning for ham og livet i de marokkanske byene ble en del av inspirasjonen til hans illustrerte fortelling om Folk og røvere i Kardemomme by.