Anna Marie Sigmond Gudmundsdottir

Aug 15, 2019

Sep 15, 2019

Utstillingsåpning 15. august kl.18.

Ginnungagap

Vi er stolte over å vise Anna Marie Sigmond Gudmundsdottirs separatutstilling Ginnungagap i Tegnerforbundet. Gudmunddottir arbeider med installasjon, fotografi, maleri og tegning, og hennes uttrykk minner om spor og linjer i landskap. Selv sier hun om sine arbeider:

I arbeid med tegning og maleri tar jeg utgangspunkt i opplevelsen av landskap som transformator for indre prosesser (både urbane og rurale landskap). Utgangspunktet er erfarte minner og opplevelser, hvor jeg er opptatt av overgangene der en utsikt eller et sted blir til innsikt og en del av en abstrakt hukommelse. Maleriene og tegningene står som brobyggere mellom den virkelige verden og det mentale, hvor minner fra forskjellige landskap endrer karakter og volum etter at den fysiske opplevelsen fant sted, der den materielle opplevelsen er marginal, mens det den etterlater seg er i konstant bevegelse og endring.

Jeg er interessert i tegning som et instrument for indre mentale prosesser med utgangspunkt i erfarte minner og opplevelser, hvor det man ikke ser i et bilde kan bli viktigere enn det man ser!

- Anna Marie Sigmond Gudmundsdottir

Anna Marie Sigmond Gudmundsdottir (f. 1974, Reykjavik) har sin utdanning fra Kunstakademiet i Bergen (1994-2000). Hun har hatt soloutstillinger og deltatt i en rekke gruppeutstillinger i inn- og utland. Hennes siste soloutstilling var i Dropsfabrikken i Trondheim i mai-juni i år. Hun har utført flere offentlige utsmykninger og er innkjøpt av offentlige samlinger som bl.a Oslo kommunes kunstsamling og DNB.

Tegnerforbundet holder åpne omvisninger hver onsdag kl.16.30 i utstillingsperioden. For oppdateringer om aktuelle arrangementer følg med på vår hjemmeside og Facebook.

Arrangementene er gratis og åpne for alle.