Månedens tegner: Mette Hellenes

Oct 1, 2020

Mette Hellenes (1964) jobber som billedkunstner og tegneserieskaper, og har vært medlem i Tegnerforbundet siden 2008. Hun er mest kjent for sin satiriske tegneserie Kebbelife med de to karakterene Mette og Vanessa, som spiller på Hellenes selv og kunstnerkollega Vanessa Baird. Her står Oslos kunstmiljø, men også aktuelle politiske og samfunnsrelevante begivenheter i sentrum av handlingen. Streken i Hellenes tegninger kan beskrives som direkte, røff, nesten kastet på arket. Ord og bilde er gjengitt usminket og usjenert, og kan til tider til og med oppfattes som vulgært. Samtidig dominerer en grenseløs intellektuell humor arbeidene, og det er nettopp dette samspillet som gjør Hellenes uttrykk så unikt og gjenkjennbart. Mette Hellenes bor og arbeider i Oslo.

TF: Mette, kan du fortelle litt om ditt kunstneriske virke?

MH: Jeg gikk ut av Statens Kunstakademi i 1990. Etter det begynte Kebbelife å ta form. I 1994 begynte jeg å publisere dem i Billedkunst og fra 2006 har de gått fast i Morgenbladet. Parallellt har jeg laget utstillinger, laget animasjoner, gitt ut bøker mm.

TF: Hvordan bruker du tegning i arbeidet ditt? Fortell litt om arbeidsprosessen din!

MH: I alle år brukte jeg blyant og akvarell. Nå tegner jeg stort sett på en iPad, det går en del raskere og man slipper å scanne tegningen. Og jeg kan jobbe fra hvor som helst.

MH: Det handler om tiden vi lever i. Jeg kan blande inn det selvbiografiske med politikk eller andre aktuelle tema. Jeg begynner ofte med å lese aviser. Lager skisser, tekst, tegner det, og sender det av gårde.

TF: Hva jobber du med for øyeblikket?

MH: Akkurat nå jobber jeg med en bok om hunder. I tillegg til faste oppdrag med Kebbelife. Og så har jeg et samarbeidsprosjekt med foto gående.

TF: Hva betyr tegning (det å tegne) for deg/ ditt arbeid?

MH: Har brukt hele livet mitt på det, så det betyr mye.

MH: De er Kebbelifeteginger, trykket i Morgenbladet.

Se tilgjengelige arbeider av Mette Hellenes i nettbutikken.